Vertrouwen en deskundigheid als basis voor succes
Centraal bij Dierenspeciaalzaak Heems staat vertrouwen. Vertrouwen in eigen deskundigheid en klantvriendelijkheid, vertrouwen in de leveranciers en het vertrouwen in het feit dat klanten uiteindelijk voor kwaliteit gaan. Dat vertrouwen wordt ook beloond door het personeel dat soms een halve eeuw voor de familie werkt. Voor Onno Heems is het zó met de paplepel ingegoten dat hij er niet eens bij stilstaat, maar bijzonder is het natuurlijk wel: ‘Wat we doen willen we ook goed doen, we leggen de lat hoog. Dat geldt in de eerste plaats voor de dieren die we verhandelen, die moeten in topconditie en volledig traceerbaar zijn en daarom verkopen we ook alleen de beste producten om ze te verzorgen. Dat is niet voor niets onze achtergrond. Wij zijn uitgegroeid tot een complete dierenspeciaalzaak, met vogels, complete aquaria inclusief vissen, hengelsport, knaagdieren, voeding en accessoires op al die terreinen. Wij hebben dat weten op te bouwen door ons altijd aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Dat geldt uiteraard ook voor ons personeel. Niet zelden zijn de belangrijkste koerswijzigingen tot stand gekomen door onze medewerkers en klanten, zoals Carel Nagtegaal, met het inrichten van de eerste zelfbedieningszaak van Nederland in 1970 en daarna de automatisering, zijn van grote waarde geweest.
Meegaan met de tijd
Onno Heems kent de geschiedenis van het familiebedrijf uiteraard tot in detail en met zijn vader Jos en zijn broer Reijn lijkt alles stabiel. Toch wordt er vooral naar de toekomst gekeken: ‘Wij kunnen uiteraard veel leren van het verleden, maar de belangrijkste les die we hebben geleerd is wel datj e altijd mee moet gaan met de tijd. Zodra je denkt succesvol te zijn en op je lauweren kunt rusten, kan dat het begin van veel ellende zijn. Dat is niet anders voor de oudste of meest succesvolle familiebedrijven. Daarom maken we nu een grote transitie richting onze online zichtbaarheid, want ook daarin willen we een leidende positie hebben. Via Youtube geven we advies en instructies, werken we met vloggers en influencers. Met de webshop kunnen we ook een klantenkring bereiken die ons nog niet bekend is.
Toch blijft de fysieke winkel de spil van het bedrijf. Wij hebben de dierenzaak met de voeding en verzorging, met name voor regionale klanten. Die weten ons te vinden om het bijzonder brede aanbod en onze kennis over de producten. Daarnaast hebben we een uniek aanbod als het gaat om aquaria, de inrichting daarvan, de vissen en onze vogels. Daarvoor komen klanten uit het hele land. En dan de webwinkel, ik voorzie dat we daarmee ook buiten Nederland gaan opvallen’.
Aquarium specialist
Dierenspeciaalzaak Heems kan zich met recht aquarium speciaalzaak noemen. Voor iedere liefhebber is de grote winkel in Heemstede een waar Walhalla. Niet alleen voor de variaties van het aquarium zelf, maar ook voor alle accessoires, aankleding, inrichting en natuurlijk de vissen, het is een feest voor het oog. Onno: ‘Wij lopen op dat gebied voorop en dan niet alleen als het gaat om het aanbod. Ook de nieuwste trends volgen we op de voet, geven presentaties en workshops, we zitten nooit stil.’ Bij binnenkomst vallen een aantal aquaria dan ook onmiddellijk op, die volledig zijn ingericht volgens een nieuwe ontwikkeling, die van het aquascaping. ‘In feite bouw je een stukje natuur onder water, het schuurt tegen landschapsarchitectuur of onderwater-tuinieren aan. Zeker nu mensen meer tijd thuis doorbrengen, behoefte hebben aan rust en de liefde voor de natuur voelen is dit een geweldig bevredigende hobby en we merken dat daar nu enorm veel behoefte aan is, we zijn nog lang niet klaar,’ aldus Onno.